Henkilöbrändäyksen 10 mustaakin mustempaa puolta

Nykyisin henkilöbrändäys on erittäin suosittua. Eri alojen asiantuntijat haluavat rakentaa omaan asiantuntijuuttaan kirjoittamalla blogiaan tai olemalla aktiivinen eri sosiaalisen median kanavissa. Myös eri mediat kirjoittavat hyvin usein tästä teemasta ja yrittävät saada esimerkiksi työnhakijoita panostamaan oman henkilöbrändin luomiseen. Vaikka oman henkilöbrändin luominen on hyvin kannattavaa, helppoa se ei todellakaan ole. Seuraavaksi listaan omien ajatuksieni mukaan henkilöbrändäyksen 10 huonoa puolta.

1. Netti on täynnä pelkkää vihahuutelua

Olet muiden mielestä täysi paska. Et ansaitse elää ja muut voivat jopa toivoa kuolemaasi. Ihmiset voivat pelätä muiden tuntemattomien ihmisten kommentteja ja toimia sen takia paljon varovaisemmin sosiaalisessa mediassa.

2. Omaa ammattitaitoa kyseenalaistetaan

Ei ole mukavaa, jos omaa ammattitaitoa haukutaan julkisesti sosiaalisessa mediassa. Tämä vaatii ihmiseltä paljon, ettei näistä kommenteista ota itseensä. Paksun nahan kasvattaminen ei ole helppoa. Se vaatii myös paljon aikaa. Herkkänahkainen henkilö voi masentua helposti negatiivisesta kommenteista. Olen saanut itse myös paljon kommentteja etten tiedä ollenkaan mistä puhun tai kirjoitan ja ammattitaitoani on moneen kertaan haukuttu. Henkilökohtaisuuksiin on myös menty.

3. Kaikki on vaan niin siistiä ja huikeata

On sitten kyse Facebookista, Instagramista tai mistä muusta sosiaalisen median kanavasta, ihmiset tuppaavat jakamaan päivityksiään ainoastaan elämän positiivista asioista. Positiivisuus voi mennä välillä pahasti yli, koska ei kenenkään elämä ole yhtä juhlaa.

Jos alat rakentamaan henkilöbrändiäsi, monesti ihmiset neuvovat sinua olemaan muille kohtelias. Esim. Twitterin uutisvirta tuntuu välillä olevan vain pelkkää kiittämistä. Kiitos sitä, kiitos tätä. Kiitos seuraamisesta. Kiitos jakamisesta. Kiitos kiitoksesta. Toki hyvät käytöstavat kannattaa muistaa, mutta välillä liiallinen kiittäminen ja yltiöpositiivisuus voi alkaa ärsyttämään. Meillä kaikilla on huonoja päiviä, jolloin mikään ei kiinnosta. Ei edes Elastisen energia.

4. Sisällön tuottaminen vie aikaa

Mikä sisältö oikeasti kiinnostaa muita ihmisiä? Varsinkin alkuvaiheessa mietin tätä usein. Minkälaista sisältöä minun pitäisi luoda blogissani? Olen pyrkinyt kirjoittamaan niistä teemoista, joista pystyn luomaan keskustelua. Jatkuva uusien sisältöjen miettiminen on stressaavaa, jos ideoita ei tipu suoraan syliisi.

Vaarana on myös se, että luot tietynlaista sisältöä vain miellyttääksesi muita, kun huomaat tietyn teeman herättävän kiinnostusta. Jos et ole synnynnäinen kirjoittaja, blogitekstien kirjoittaminen voi vaatia sinulta paljon aikaa. Myös muu läsnäolo sosiaalisessa mediassa vie paljon aikaa, jos aiot todella rakentaa henkilöbrändiäsi.

5. Oma henkilöbrändi ei synny yhdessä yössä

Olen itse pyrkinyt luomaan henkilöbrändiäni noin 4 vuotta. Joskus olen tehnyt sitä enemmän, joskus vähemmän. Nopeita tuloksia on hyvin vaikea saada aikaan. Se vaatii paljon kärsivällisyyttä. Jos käytät aikasi henkilöbrändin luomiseen, on se aika aina pois jostain muusta, esimerkiksi muista harrastuksista. Jos elät kännykkä toisessa kädessä, läheisesi voivat alkaa kommentoimaan jatkuvaa sometustasi, jos olet jatkuvasti online. Pahimmassa tapauksessa voit eristäytyä läheisistäsi.

6. Media luo illuusion, että kaikki luovat omaa henkilöbrändiä

Tämä ei pidä lainkaan paikkansa. Suomessa hyvin harvat luovat aktiivisesti omaa henkilöbrändiään. Mediassa asiasta voi saada täysin väärän mielikuvan. Henkilö voi jopa tuntea itsensä ulkopuoliseksi, koska kaikki muut näyttävät rakentavan omaa brändiään. Älä siis vaivu epätoivoon.

7. Sinun pitää olla erittäin tarkka mitä sisältöä itsestäsi jaat

Mitä enemmän näkyvyyttä saat, sitä enemmän sinun pitää miettiä mitä sisältöä itsestäsi jaat. Viikonlopun kännikuvat voivat tehdä brändillesi pahoja lovia. Ikuinen ongelma on myös huumorin käyttö. Ihmisten huumorintaju vaihtelee hyvin paljon ja vitsisi eivät välttämättä uppoa toisiin ihmisiin. Voit vahingossa luokata ihmisiä erittäin pahasti, jos alat kikkailemaan huumorilla.

8. Virheen sattuessa seuraukset voivat olla suuria

Jos satut tekemään virheen, sen seurauksena voit jopa menettää työpaikkasi. Millä sitten maksat asuntolainasi ja muut laskusi? Tässä on esimerkiksi muutamia keissejä mitä voi tapahtua, jos kaikki eivät mene aivan putkeen.

9. Katsot vain lukuja, etkä kokonaiskuvaa

Tähän olen sortunut liian usein. Tykkään tutkia dataa siitä miten luomani sisältö kiinnostaa muita ihmisiä. Miten paljon blogitekstini keräävät lukijoita tai miten paljon niitä jaetaan sosiaalisessa mediassa? Vaarana tässä on se, että katsot ainoastaan lukuja. Se, että blogitekstisi ei ole saanut satoja jakoja, ei automaattisesti tarkoita blogitekstisi olevan huono. Se ei ole vain löytänyt oikeaa kohderyhmää.

Nykyään myös blogikirjoituksen otsikolla on liian suuri merkitys kerääkö kirjoitus lukijoita ja jakoja. Älä lähde kikkailemaan liikaa otsikoiden kanssa. Monet voivat luovuttaa blogikirjoittamisen, jos ensimmäiset 5-10 kirjoitusta eivät kerää suuria klikkimääriä tai jakoja.

10. Voiko henkilöbrändin luominen olla 100% aitoa?

Ihmisillä on usein joku lehmä ojassa. Sosiaalisen median etikettiin kuuluu auttaa muita ihmisiä. Sinun pitää ensin antaa ennen kuin voit saada jotain takaisin. Yritykset jakavat oppaita saadakseen uusia asiakkaita jne. Minä aloin kirjoittamaan blogiani löytääkseni itselleni työpaikan. Olen usein miettinyt miten aitoa henkilöbrändin luominen loppupeleissä on. Se on hyvin systemaattista toimintaa, joten pyrit teoillasi saamaan jotain aikaan. On se sitten lisää seuraajia ja näkyvyyttä tai jotain muuta. Jokin intressi sinulla kuitenkin on.  Jaoin itse blogissani neuvoja miten toimia sosiaalisessa mediassa saadakseni näkyvyyttä ja siitä oli apua taas työpaikan löytämisessä. Joku voisi helposti kyseenalaistaa oman aitouteni.

Olen aina ollut sitä mieltä, että henkilöbrändäys ei sovi kaikille eikä sitä pidä jokaiselle suositella. Jokainen tekekööt oman päätöksensä lähteäkö tälle tielle vai ei. Pelkkää ruusuilla tanssimista henkilöbrändin rakentaminen ei todellakaan ole.

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s