Kuka loppujen lopuksi luo brändin?

Selkeästi monissa yrityksissä on kesän aikana pyritty luomaan uutta, koska syksyllä useat yritykset ovat uudistaneet tai lähinnä pyrkineet uudistaamaan brändiään. Virhe tehdään siinä, kun kerrotaan ulospäin, että hei meillä on nyt uusi brändi. Voin kertoa, että ei ole.

Todellisuudessa yritys ei voi luoda itse haluamaansa brändiä. Jos voisi, Suomi ja maailma olisi täynnä täydellisiä brändejä. Loppujen lopuksi vain harva yritys pystyy luomaan loistavan brändin. Toki yritys voi tehdä töitä brändinsä eteen luomalla laadukkaan palvelun, tekemällä nerokasta viestintää ja markkinointia, pitämällä yhteyttä asiakkaisiin, olemalla aktiivinen sosiaalisessa mediassa jne. Asiakkaat kuitenkin muokkaavat brändistä sellaisen, kuin se heidän mielestään on. Jos palvelu tai tuote on paska, ei brändikään voi olla hyvä.

Ei riitä, että itse kerrotaan

On surullista miten yritykset yrittävät viestiä itse uutta brändiään. Ilmoitetaan verkossa, että olemme nyt luoneet uuden brändin, käy tutustumassa! Valitettavasti teillä on edelleen se sama vanha brändi, vaikka luulettekin muuta. Kukaan ei voi luoda itse uutta brändiä vain mainostamalla siitä itse.

Yritys voi toki muuttaa logonsa, nettisivunsa tai palveluitaan/tuotteitaan, mutta uutta brändiä kukaan ei voi itse muokata haluamakseen. Asiakkaat näkevät edelleen saman vanhan brändin, vaikka uusi logo tai ilme olisi kuinka innovatiivinen. Brändi kertoo kuitenkin asioiden kokonaiskuvan. Minkälaisen mielikuvan yritys on onnistunut itsestään luomaan muille ihmisille? Brändi synnyttää jonkun tunteen ihmisessä, kuluttajassa tai asiakkaassa. Pelkästään uudella logolla tai ilmeellä uutta brändiä ei voi luoda tuosta noin vaan. Uusi tunne ei synny niin helposti.

Brändi syntyy asiakkaiden kautta. Mitä asiakkaat puhuvat yrityksen palvelusta tai tuotteesta? Miten he kokevat sen? Saavatko he rahoilleensa vastinetta? Miten erotutaan kilpailijoista? Jos asiakkaat ovat tyytyväisiä, hyvä brändi on syntymässä. Kun asiakkaat puhuvat positiivisista kokemuksistaan eteenpäin ystävilleen kasvotusten tai verkossa, brändi vahvistuu entisestään. Asiakkaat muokkaavat siis brändin. Niin yksinkertaista se on. Se miten muut ihmiset kokevat jonkun brändin, kertoo brändin todellisesta tilasta. Yrityksen oma mielipide brändistä voi erota hurjasti totuudesta ja siksi näitä asioita ei sovi sekoittaa.

Hädässä ystävä tunnetaan

Todella kovan brändin tunnistaa myös hädän keskellä. Silloin kun kaikki menee päin seiniä. Tapahtuu jotain, mihin yritys ei ollut varautunut. Keskustelu siirtyy sosiaaliseen mediaan ja vihaviestejä alkaa sadella. Jos yritys on onnistunut luomaan todella laadukkaan brändin, on yrityksellä hallussaan puolestapuhujia. Nämä henkilöt ryhtyvät jopa puolustamaan yritystä sosiaalisessa mediassa ja kertomaan hyvistä omista kokemuksistaan.

Isoin asia on se, että nämä puolestapuhujat tekevät kaiken vapaaehtoisesti. Vain siksi, että he ovat olleet tyytyväisiä palveluun. He ovat saaneet rahoillensa vastinetta. On sanomattakin selvää, että nämä puolestapuhujat ovat hurjan tärkeitä.

Brändiuudistuksista puhuttaessa surullista on se, että näihin uudistuksiin tuhlataan usein vähintään viisinumeroisia summia riihikuivaa. Helposti voi mennä enemmänkin. Ei sitä uutta brändiä voi ostaa. Asiakkaat tekevät sen.

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s