Työntekijälähettilyyden avulla minua luullaan työnantajani perustajaksi

Työntekijälähettilyys ja henkilöbrändi ovat nykyisin vahvasti pinnalla. Kerron seuraavassa omia esimerkkejäni siitä, mitä kaikkea olen saanut aikaan henkilöbrändäyksellä ja työntekijälähettilyydellä.

Aloitin henkilöbrändini rakentamisen valmistuttuani Tampereen yliopistosta hallintotieteiden maisteriksi joulukuussa 2011. Olin siinä uskossa, että kyllähän nyt maisteri töitä Suomesta saa. Eipä saanut ja minusta tuli TE-toimiston asiakas 7 kuukaudeksi. Työhakemuksia lähetin tuona aikana useita satoja. Silloin aloin miettimään muita työnhakukeinoja ja sitä miten saisin itselleni näkyvyyttä. Brändäyksen pyhä kolminaisuus pyöri minulla ja pyörii edelleen vahvasti akselilla Twitter, blogi ja LinkedIn.

Henkilöbrändini otti ison askeleen eteenpäin keväällä ja kesällä 2013, kun perustin itselleni blogin työnhaun tueksi. Päätin, että hankin itselleni uuden työpaikan bloggaamalla. Tämä tuotti tulosta ja työnhakukampanjani huomioitiin mm. Helsingin Sanomissa ja Me Naiset-lehdessä.

Mitä olen tehnyt?

Nyt olen ollut kyseisessä työssäni UKKO.fi:ssä yli 2,5 vuotta ja olen samalla jatkanut henkilöbrändini rakentamista parhaani mukaan. Aloitin myös työntekijälähettilyyden jakamalla työnantajani sisältöä ja kertomalla työnantajani toiminnasta omissa kanavissani. Terminä työntekijälähettilyys on varsin karmea, mutta se nyt on ollut yleisesti käytössä, joten mennään sillä. Olen käyttänyt sosiaalisen median tilejäni myös vastatakseni kysymyksiin, jotka ovat liittyneet kevytyrittäjyyteen. Olen halunnut antaa ihmisen palvelua kysyjille. Usein kun kuluttajat haluavat palvelua toiselta ihmiseltä, eivät korporaatiolta. Joskus on toki käynyt niin, etten ole esimerkiksi jaksanut erikseen kirjautua työnantajani Twitter-tilille vastatakseni kysymyksiin, koska olen voinut vastata niihin myös omalta tililtäni. Näin olen toiminut varsinkin, jos kysymys ei ole ollut niin virallinen tai jos kysyjä on ollut henkilökohtainen tuttuni.

Nämä kaikki viestit ja vastaukset eivät ole juurikaan vaatineet minulta mitään ylimääräistä. Koska olen työssäni vastannut UKKO.fi:n viestinnästä, siinä samallahan voin jakaa myös omissa kanavissani työnantajani sisältöä ja vastata kysymyksiin. Yhden twiitin uudelleenjakaminen vie minulta aikaa yhden sekunnin. Jos hieman muokkaan viestiä, vie se muutaman sekunnin lisää. Myönnettäköön se nyt kuitenkin, että ihan jokaista työnantajani blogipostausta tai sisältöä en ole jakanut omissa kanavissa. Jaan ne sisällöt, mitkä ovat sisällöllisesti parhaimpia ja mistä on apua myös muille. Joskus syynä on voinut olla puhdas unohdus.

Olen käyttänyt samaan aikaan sosiaalisen median tilejäni vapaasti myös henkilökohtaisiin asioihin. En ole pitänyt tätä hankalana asiana. Toki minun pitää olla varovainen, ettei kommenttejani ymmärretä väärin tai etten sano muuten vaan jotain todella tyhmää, mistä voisi syntyä työnantajalleni haittaa. En ole halunnut kuitenkaan poissulkea omia asioitani tileistäni, koska henkilöbrändiin kuuluvat vahvasti myös ihmisen muutkin kuin työasiat. Mitä henkilö harrastaa? Miten hän viettää vapaa-aikaansa? Minkälainen hän on luonteeltaan? Hyvä henkilöbrändi tuo ilmi minkälainen henkilö on kokonaisuutena, eikä vain pelkästään minkälainen hänen työminänsä on. Vapaa-ajan minä ja työminä voivat erota suurestikin eri henkilöiden kohdalla. Mietitään nyt vaikka yritysten pikkujouluja. Ja ei, en tarkoita sitä, että ihmiset ovat erilaisia humalassa. Usein kun poistumme konkreettisesti työpaikalta, ihmisistä tulee ilmi uusia puolia. Pelkkä työminä ei kerro ihmisestä riittävästi.

Perustaja, toimitusjohtaja..you name it!

Työntekijälähettilyyden avulla minua on monta kertaa luultu UKKO.fi-palvelun perustajaksi. Joskus jopa ainoaksi perustajaksi. Titteleistä on tullut tutuksi myös toimitusjohtaja. Moni henkilö on laittanut minulle yksityisviestiä, että on liittynyt palveluun aktiivisuuteni takia. Myös eri tapahtumissa ja messuilla ihmiset kysyvät usein missä roolissa toimin. Saan hämmästyneitä ilmeitä vastaukseksi paljastaessani, etten ole perustanut työnantajani palvelua. Jopa Kauppalehti on tituleerannut minua UKKO.fi-palvelun perustajaksi vuoden 2014 Oma Yritys-tapahtuman jutussaan.

kl

Pienenä huomautuksena mainittakoon se, että yo. kuva on todella vanha ja tällä hetkellä UKKO.fi-palvelusta löytyy käyttäjiä jo n. 20 000.

Voin siis sanoa toimineeni varsin monessa eri roolissa toisten ihmisten silmissä. Samalla olen rakentanut henkilöbrändiäni ja asiantuntijuuttani sekä kasvattanut verkostoani. Haluatko sinäkin olla leikisti työnantajasi toimitusjohtaja tai perustaja? Sitten kannattaa luoda omaa henkilöbrändiä ja jakaa työnantajan sisältöä eteenpäin!

Taneli

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s