Hyvästi bloggaus, tervetuloa vloggaus! Ensifiilikset videobloggaamisesta

Heinäkuun aikana tein pitkän pohdinnan jälkeen päätöksen siirtyä videobloggauksen pariin. Mielenkiintoni yleisesti ottaen videoita kohtaan on kasvanut jatkuvasti ja uskon videon formaattina yleistyvän lähivuosien aikana hurjasti. Tämä on myös yksi syy vloggaamisen aloittamiseen. Haluan oppia videoista paljon enemmän.

Perustin blogini keväällä 2013 ollessani työnhaussa. Kampanjani toi silloin toivotun tuloksen eli vakituisen työpaikan. Koko bloggaaminen oli aikoinaan minulle suuri hyppy tuntemattomaan. Olen ollut ala-asteelta asti huono kirjoittamaan, ainakin kieliopillisesti. Äidinkielen aineeni olivat täynnä punakynää, joten siinä mielessä julkisesti kirjoittaminen oli minulle todella outoa ja pelottavaa. Kolmen vuoden aikana julkaisin yhteensä 36 blogikirjoitusta (tämä postaus on numero 37), joista suosituin kirjoitus klikkien perusteella toi reilut 6900 lukijaa. Työnhakukirjoitukseni on kirjoitushetkellä (4.9.2016) tuonut karvan yli 4000 klikkiä.

Mitä olen oppinut?

Kolme vuotta omaa blogia ylläpitäneeni voin sanoa matkan olleen ennen kaikkea opettavainen. Voin sanoa löytäneeni itselleni tavan kirjoittaa suhteellisen puhdasta tekstiä kieliopillisesti. Ainoa miinus koko bloggaamisessa on ollut kirjoittamisen hitaus. Koska kirjoittaminen on ollut minulle vaikeata, yhden kirjoituksen valmiiksi saaminen saattoi kestää muutamasta tunnista pariin päivään. Tämä on ollut yksi suurimpia syitä siihen, miksi olen alkanut pohtimaan videobloggaamista.

En osaa koodata ollenkaan, joten siinä mielessä vlogien lisääminen YouTubeen on minulle vaivatonta, koska minun ei tarvitse muokata vlogini ulkoasua. YouTubessa ”kotisivu” on aina samanlainen. Tämä on minulle suuri plussa. Vaikka WordPressiä on helppo käyttää, on blogini ulkoasun viilaaminen vienyt minulta paljon aikaa.

Videobloggaamisen suunnittelu ja aloitus

Olen kuvannut harrastusmielessä videoita Gopro-kameralla ja huomannut, että videoiden editointi ei vie välttämättä hirveästi aikaa. Jos siis tehdään ainoastaan leikkaus ja ääntä muokataan hieman. Toki laajempi videon muokkaus vie aikaa, mutta itse en ala omia videoita muokkaamaan ainakaan alussa niin paljoa. Pääpointti on saada videoita tuotettua kevyesti ja nopeasti.

Vuoden alussa aloin harjoittelemaan kameralle puhumista Snapchatin avulla ja nyt tuntuu, että kameralle puhuminen tulee minulta suhteellisen luonnostaan. Tein aluksi Snapchatiin viikottain oman ohjelman, missä puhuin samoista teemoista kuin videobloggauksissani. Sain tästä hyvää palautetta. Alkuperäinen suunnitelmani oli harjoitella vloggaamista Snäpin avulla ja se osoittautui hyväksi suunnitelmaksi. Videobloggaus ei jännitä minua nyt pahemmin, joten videoiden kuvaaminen on minulle kivutonta ja nopeata.

Olen tähän asti tehnyt YouTubeen neljä videobloggausta. Näistä kolmeen viimeiseen on mennyt kuvauksineen ja leikkauksineen noin tunti aikaa per video. Eli kuvauksen aloittamisesta olen tunnin päästä ollut jo lataamassa videota YouTubeen. Minulle siis videobloggaus on hurjasti paljon nopeampaa kuin kirjoittaminen.

Mitkä 10 asiaa olen tähän asti oppinut videobloggaamisesta:

1. Rentoudu – Älä heilu liikaa kameran edessä

2. Hymy ei ole pahitteeksi – Älä ainakaan mökötä

3. Avaa äänesi kunnolla ennen kuvauksen aloittamista – Ensimmäisen vloggaukseni alussa huomaa tämän tärkeyden

4. Editointiin ja leikkaukseen ei tarvitse kuluttaa tuhottomasti aikaa

5. IMovie on erittäin näppärä ohjelma videoiden editointiin

6. Videoblogeja on vaikeampi saada leviämään somessa – Tykkäyksiä saa, mutta jaot ovat vaikeampia

7. Kanavan tilaajia vaikea saada – Määrällisesti myös videoiden katsojia on vaikeampi saada kuin blogin lukijoita

8. Videoiden tiivistäminen on tärkeätä – Älä vie katsojan aikaa turhaan

9. Katso kameraan, kun puhut – On kohteliasta katsojaa kohtaan

10. Äänenlaatu ja valaistus ovat erittäin tärkeitä – Osta tarvittaessa ulkoinen mikrofoni ja valo

Tämä on siis viimeinen bloggaukseni ainakin vähään aikaan. Koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja voi olla, että palaan blogini pariin tulevaisuudessa. Toki kirjoitan blogipostauksia työnantajani blogissa jatkossakin, mutta omaa blogia en tule ainakaan hetkeen päivittämään. Kiitos siis kaikille blogini lukijoille! Tämä on ollut erittäin mielenkiintoinen ja opettavainen matka!

Tässä vielä kaikki tehdyt videobloggaukseni tähän asti. Laita toki kanavani tilaukseen, mikäli sisältö uppoaa sinuun. Ensi viikolla tulee taas uutta videota kehiin!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s